Wednesday, December 19, 2007

Proses Cendawan Akhirnya Bermula..

Hampir seminggu lebih,saya menghabiskan masa di kampung untuk memulakan proses penanaman cendawan ni. Letih juga ye, terutamanya ketika proses menggaul media tu.. untuk starting ni,saya gunakan cara manual. Saya dah pun plan target nak beli mesin penggaul. Tak la penat lain kali, lagipun jimat masa...tapi tak tahu lagi berapa harga mesin tu??...
Setiap hari saya hanya membancuh 50:5:0.5 campuran media. Saya terhadkan kepada nisbah ni kerana saya hanya menggunakan satu tong drum saja untuk buat kukusan.. So, nisbah ni saya dapat hasilkan antara 100-130 bongkah media.. Terlalu banyak ke tu??Kepada rakan-rakan pengusaha yang lain, diharapkan dapat memberi sedikit komen dan ajaran kepada saya. Oleh kerana ini pertama kali saya buat, so saya tak berapa confident sangat. Bagi saya, lain-lain proses tak la susah sangat. Dalam masa 4 hari, saya dapat menghasilkan 500 lebih bongkah cendawan. Saya dibantu oleh ayah,emak dan kakak saya.. Kat bawah ni saya attachedkan beberapa keping gambar untuk tatapan pembaca..


Ini lah akak,ibu dan ayah yang sentiasa membantu saya . Tengah buat proses bagging.Saya pula tukang ambik gambar..

Tong drum yang saya gunakan untuk kukusan. Boleh memuatkan 100-130 bongkah cendawan.

Ini adalah bongkah yang telah dikukus dan dibiarkan sejuk untuk 2hari 1malam.

Rumah Cendawan Saya

Nampaknya bangsal cendawan ni belum begitu lengkap. Tambahan pula jaringnya agak jarang juga kerna hari tu saya tersalah beli netting tu. Saya beli yang 50% ,sepatutnya guna yang 70% punya.. Saya akan perbaiki lagi. Gambar dalam bangsal pula saya tak ada ambik cos blm berapa complete.. nanti kalau dah ok semuanya,saya akan sertakan beberapa gambar.

No comments: