Wednesday, August 6, 2008

Pelajar Khas - SMK DPHA Gapor

Pada petang tadi, saya ke sekolah SMK DPHA Gapor. Tujuan saya ke sana adalah untuk bertemu dengan Cikgu Jacey Cheng yang nak tahu lebih lanjut tentang kursus yang akan kami anjurkan pada 17/08/08. Saya difahamkan ada beberapa orang pelajar khas yang akan turut serta di dalam kursus pada kali ini yang akan diiringi oleh cikgu mereka.

Apabila sampai di sana, hati saya amat tersentuh sekali melihat telatah pelajar2 khas di sana. Pelajar2 ini adalah terdiri daripada pelajar pekak. Di sekolah ini, terdapat lebih kurang 60 org pelajar khas tersebut yang datang dari beberapa tempat di Sarawak. .Ini adalah kali pertama saya melihat situasi sebegini dan seronok melihat mereka menggunakan bahasa isyarat tangan untuk berkomunikasi sesama rakan.

Tambahan pula, baru2 ini pelajar2 didedahkan dengan matapelajaran yang lebih kepada praktikal / skills seperti memasak, baked cake, menjahit, lanskaping dan sebagainya. Dengan adanya skills / pengalaman sebegini, mungkin ada di antara mereka yang nak terus berniaga/menjadi usahawan suatu hari nanti.

Melihat semangat mereka nak pelajari cara2 tanaman cendawan, saya akan sedaya upaya membantu sebanyak dan sebaik yang mungkin dengan hati yang ikhlas. Pasti Tuhan akan memberkati semuanya..

No comments: