Sunday, April 17, 2011

Aktiviti di Betong & Pusa

Pada bulan April ni, memang terasa bahang kesibukan pada diri saya di dalam industri tanaman cendawan. Ini kerana, memandangkan Syarikat kami merupakan salah satu Syarikat yang paling dikenali dan mempunyai comittment yang tinggi untuk mengembangkan lagi industri ini di Sarawak.

Apa yang saya dapat rumuskan,  di kedua-dua tempat ini adalah mempunyai peluang pasaran amat baik sekali.

Antara aktiviti-aktiviti yang kami lalui:

1) Kursus Penanaman Cendawan di Kolej Komuniti Betong - 8 & 9 April

Kopitiam yang menjadi tempat "last choice" untuk i breakfast. 80% yang kelihatan adalah warga2 tua..
I love Mushroom..
Ini adalah peserta2 kursus untuk 1st Batch.

 2 ) Kursus Penanaman Cendawan di Pusa di bawah Kolej Komuniti Betong - 10 & 11 April

Kursus di Pusa amat berbeza sekali dan saya agak terperanjat apabila sampai di area sana. Walaupun dalam keadaan yang serba kekurangan, saya tetap berasa gembira dapat berkongsi pengalaman dan teknologi serta info-info di dalam industri ini..
Jalan yang agak sempit serta penuh kehijauan
Inilah tempat di mana kursus itu diadakan..
Serba Kekurangan..Hanya kerusi..tiada meja (lupa bawa)


 Peserta diajar teknik2 penyediaan beg media yang berkualiti
Bersama peserta Kursus dari Pekan Pusa
Beberapa gambar yang sempat saya rakamkan ketika 2 hari berada di sana.
 
 



Ini adalah "satu tarikan" utama bagi saya ketika berada di pekan yang kecil ini..Tak pernah terlintas langsung di dalam fikiran saya yang pekan kecil ini mempunyai lebih kurang 100 rumah burung walit dan yang paling bestnya..berbagai-bagai bentuk.. Ini antara rumah burung yang sempat saya rakamkan.
 Sungguh menarik sekali!!




No comments: