Tuesday, January 8, 2008

Penyakit Cendawan

Pada bulan yang lepas saya telah memproses sebanyak 533 bongkah cendawan. Selepas 2 minggu benih disuntik saya membuat pemantauan terhadap bongkah2 tersebut. Terdapat beberapa bongkah mengalami sedikit masalah iaitu sebanyak 22 bongkah.Untuk mengelakkanya daripada merebak,so saya megasingkan bongkah2 tersebut.Nampaknya saya agak panik sedikit, apa agaknya punca dia boleh jadi begitu.Terus saya bertanya daripada Sifu saya encik Zamlan dan Enc.Azhari. Nasib baik mereka ni yang slalu membantu saya.
Antara sebab / masalahnya ialah:
- berkemungkinan jangkitan kuman terhadap benih ketika proses penyuntikan benih dibuat
- Benih yang disuntik disimpan terlalu lama/tua
- Habuk kayu yang digunakan sudah terlalu lama
- Disebabkan kukusan yang tak mencukupi


Ini adalah tanda2 awal untuk menguji kesabaran saya untuk terus memajukan projek penanaman cendawan ni.Saya akan meningkatkan lagi dari segi kebersihan dan juga kawalan ke atas serangga perosak.


Pergerakan Maisillium


Nampaknya pergerakan maisillium ni tak berapa pekat seperti yang saya tengok kat pengusaha2 lain punya blog. Kenapa boleh mcm ni ye..? Ada yang tak rata dan agak slow. Gambar ni diambil setelah bongkah berusia 20 hari.
Tunggu dan lihat macam mana dulu..

Kepadatan Bongkah
Kepadatan bongkah mampu mempengaruhi pergerakan maisillium. Kalau dulu first buat, bongkah saya kurang padat dan agak lembik.Ada juga yang terlebih air. Second batch ni,saya lebih berhati-hati.Proses bagging tu,siap saya timbangkan.Anggaran berat yang sesuai untuk sesuatu bongkah ialah 800-850gram.
Seperti gambar diatas,terdapat banyak air disebabkan bahagian neck tak ditarik kuat dan agak longgar menyebabkan air kukus terkondesasi kat situ.
Tambahan pula bongkah tu tak cukup padat.

Kali ni,bongkah tu nampak lebih bertenaga tak lembik macam dulu. Proses bagging kali ni,saya timbang untuk mendapatkan berat bongkah yang ideal.Tapi agak slow main timbang2 ni. Bagi yang dah expert,tak payahlah nak timbang,u akan dapat agak berat bongkah tu berapa gram.Betul tak?

2 comments:

Unknown said...

yang kiri tu macam benih tak berkualiti..benih terlalu matang. Yang kanan macam kurang kukus..

kggo..013-5593778 said...

Ada masalah penyakit cendawan seperti kulat hijau, kulat orange, serangan Hama , ulat dalam bungkah...dll, kini ada bahan rawatannya... boleh visit blog : http://rasemushroom.blogspot.com atau hubungi MR GO : 019-6536313

Thank you